Amika.rs

Елеонора Лутхандер - Стокхолм - Шведска

PREDGOVOR NOVOJ KNJIZI "HAIKU BENTO"

Svoj prvi "Makunouchi bento" sam probala u "Mifune restoranu" u Minhenu 1979. godine. Na ručak me je vodila moja japanska drugarica sa kursa nemačkog jezika na Geteovom institutu.
U restoranu je bilo puno fotografija glumca Toshira Mifunea, jednog od "Sedam samuraja" iz filma Akira Kurosave. Od Kurosave sam vremenom naučila zapravo sve o životu.
Posle posete Japanu 1983. godine počela sam spontano da pišem haiku, zatim sam naučila da savijam origami cvetove, na kojima sam dodatno zapisivala te haiku stihove. Sklopljene cvetove sam čuvala u lepim kutijama. Uvek je bilo po 33 cveta, omaž hramu Sandjusangendo u Kjotu. Tako sam mogla da u mislima popunjavam te "33 praznine između stubova", kako u prevodu glasi sam naslov hrama. Onda sam izmislila svoju ORIKEBANU, aranžirajući ikebanu od origami cvetova u prirodi. Mislila sam da sam sa knjigom "ORIKEBANA" iz 2017. napokon zaokružila tu svoju dugogodišnju japansku avanturu. Onda sam se setila Makunochi benta i povezala ga sa svojim cvetnim kutijama.
Bože, pa ja sam toliki niz godina u tim kutijama pripremala svoju duhovnu hranu!
Makinouchi bento datira još iz Edo perioda (1603. - 1867.) Reč makuno - ushi znači "između činova", a bento -kutija. To je znači, bila KUTIJA sa hranom (pirinač, riba, meso, jaja i povrće) iz koje su gledaoci jeli u pauzi između činova u Kabuki i No teatru.
Kada sam gledala jednu Kabuki predstavu u Tokiju, prvo mi je bilo malo čudno što je publika (većinom usamljene gospodje) sedeći i dalje na svojim mestima, u pauzi otvarala "male crne kutije" i služeći se štapićima, jela iz njih, što je naravno, nezamislivo u evropskim pozorišnim kućama. Tako i sam ja, "ohrabrena", ponovo jela moj kultni Makunouchi bento.

Ova knjiga, koja nosi ime "HAIKU BENTO", sadrži takođe 33 većinom novih haikua. U njoj se nalazi još i jedna mala kutija od sedam haikua iz pustinje Rub al -Khali, (Empty Quarter) iz knjige "DUBAI HAIKU" iz 2014. - moj veliki pustinjski izazov! Znači, ovaj "bento" sadrži gotovo sve što volim!
"HAIKU BENTO" je svojevrsni omaž mom prvom Makunouchi bentou, koga bi, da mogu, jela svaki dan, i sudbonosnoj poseti Mifuneovom centru u Minhenu! U tom gradu se, u porodilištu "Rechs der Isar" 1982. godine, uz pomoć carskog reza, rodila moja ćerka Alexandra, sada već dr Alexandra Luthander. Njoj posvećujem ovu knjigu - kutiju sa 33 origami-haiku cveta. Ali i još dva doktora, moji junaci, dr Kalle i dr Susan, više nego zaslužuju ovu moju posvetu.

ČIJA SAM
Marku Zuckerbergu

Ja sam se pripremila
da mi sutra uruče nagradu
za mir

Zato što do sada nisam
nikoga...
a neću ni dalje
jer keruša koja zavija pesme
- ne ujeda

30. 11. 2018.
Stockholm

PUT LOSOSA

Nisu to bila tri mudraca